negatív hatás y generáció Instagram közösségi média
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A Z generáció - vagy gúnynevükön a digitális bennszülöttek - számára rendkívül fontos az önkifejezés és a vizualitás. Aktívak a közösségi médiában, de a felhasználás tekintetében nagy eltérés mutatkozik köztünk, és a korábbi nemzedékek között. A Facebookon inkább csak a messengert használják, az ő terepünk az Instagram.

Amellett, hogy a social media rengeteg időt rabol el az életünkből nap mint nap, erős manipulatív hatással is rendelkezik. Befolyásolja azt, hogy mit gondolunk az ismerőseinkről az alapján, amit a közösségi médiában látunk róluk, pedig sokszor szemfényvesztés, amit az emberek a kirakatba pakolnak. Fontos tudatosítanunk magunkban, hogy az emberek a legjobb formájukat mutatják a nagyvilágnak, a sikereiket és a legboldogabb pillanataikat osztják meg.

Egyre torzabb képet kapunk a valóságról a közösségi média szűrőjén keresztül.

A Z generáció, és az utánuk születettek még jobban ki vannak téve a közösségi média negatív hatásainak, ugyanis az információs robbanás és technológia fejlődése evidenssé tette számunkra a Facebook és az Instagram használatát. A Legtöbb Instagram-generációs fiatal rá van kattanva a modellek, milliárdosok, világutazók, énekesek és egyéb tökéletes(ített) képeket posztolók profiljaira. A függőség és a folyamatos elégedetlenség pedig sok esetben szorongáshoz, depresszióhoz, és a testképpel kapcsolatos betegségekhez vezethetnek. Sokan irreális elvárásokat kezdenek támasztani saját magukkal szemben, emiatt pedig folyamatosan csökken az önbecsülésük.

A Z generáció, és az utánuk születettek még jobban ki vannak téve a közösségi média negatív hatásainak Forrás: Shutterstock

Az Instagram mellett a Facebook is rendelkezik számos veszélyforrással, egyik ilyen, az úgynevezett "információs buborék", amelyet a Facebook a személyes ízlésed, érdeklődési köreid, ideológiád stb. alapján, különböző algoritmusokkal alakít ki, ezzel megkreálva a saját mikro-valóságodat. Mindazonáltal beszűkíti és torzítja a valóságot.

„Elveszítjük a valósághoz való viszonyunkat, és egy absztrakt térbe kerülünk"

– Puzsér Róbert

Még egy veszélyt fontos megemlíteni, ha közösségi médiáról beszélünk. Biztos mindenki érezte már, hogy egy lemondott baráti program után állandóan azon jár az esze, "vajon mit csinálnak a többiek"? A 21. századi ember mindenről értesül, és a lehetőségek sokaságából választhat. Ám a választás egyben az alternatívák elvesztése is. Ez a félelem a FoMO, mely az angol „Fear of Missing Out" kifejezés betűiből tevődik össze, egy mozaikszó, ami magyarul nagyjából annyi tesz „félelem attól, hogy lemaradunk vagy kimaradunk". Mellékhatása a pillanat elmulasztása vagy nem-megélése. Folyamatosan vágyunk a boldogságra, ami paradox módon megakadályoz minket az elérésében. Ahelyett, hogy kiélveznénk a pillanatot, már a következő cél lebeg a szemünk előtt. Nem is történt meg az este, ha nem posztoltunk róla, és az ebéd is jobb ízű, ha előtte gondosan lefényképeztük és megosztottuk.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.