Diétázz tudatosan! Vigyázz, nehogy az egészséged lássa kárát!

2019.09.05. 16:00

Napjainkban szinte már alig akad olyan ember, aki ne mondta volna legalább életében egyszer: holnaptól diétázom. A diéta szó, ha a jelentését nézzük, gyógyétrendnek fordítható, ám – ha rosszul alkalmazzuk – több kárt okozhat, mint hasznot. A diétatípusoknak se szeri, se száma: vannak, akik fogyási céllal vágnak bele valamelyikbe, mások egy már kialakult betegség miatt "kényszerülnek" bizonyos ételcsoportokat elhagyni a tányérjukról.

Ha allergiások vagyunk egy-egy ételre vagy érzékenyek valamely ételcsoportra, ezek elhagyása célszerű és egészségbeli javulást hozhat. Nem igaz ez azonban az extrém fogyókúrákra, amelyek során túl kevés kalóriát fogyasztunk, vagy teljes ételcsoportokat zárunk ki az étrendünkből. Ha így teszünk, nem csak az erőnlétünknek mondhatunk búcsút, de előbb-utóbb szinte biztosan a hormonháztartásunk is a kárát látja.

Egy extrém fogyókúra a hormonháztartásunk kárára is válhatForrás: Shutterstock

A túl kevés bevitt kalória vagy a túl intenzív fizikai aktivitás például csökkentheti az ösztrogénszintet, amelynek talaján alvászavar, idegesség is kialakulhat, sőt a hüvelyflóra egyensúlya is felborulhat, akár hüvelyszárazság is létrejöhet. Ezt azonban könnyen megelőzheted, ha megfelelő körültekintéssel és tudatossággal diétázol.

Reggelizz!

Bár napjaink divatdiétái vitatják, a szakmai ajánlások szerint kiemelten fontos, hogy reggelit is fogyasszunk. A nap első étkezése se álljon azonban cukros, fehérlisztes ételekből: remek megoldás lehet a teljes kiőrlésű pékáru és fehérje kombinációja, ami hosszú időre feltölt energiával. A lassú felszívódású szénhidrátokkal elkerülheted a farkaséhséget.

Egyél többször, kevesebbet! 

Az elhízásért és a fogyásra való képtelenségért sokszor az étkezések utáni magas inzulinszint a felelős. Ha naponta ötször eszel, megakadályozhatod az inzulin-, és azzal együtt a vércukorszinted ingadozását. Természetesen nem mindegy, hogy mit eszel: a köztes étkezésekre se cukros ételt válassz!

Ha naponta ötször eszel, megakadályozhatod az inzulin- és azzal együtt a vércukorszinted ingadozásátForrás: Shutterstock

Csökkentsd a cukorbevitelt!

Nem lehet elégszer mondani, hogy a finomított cukor és az azzal készült ételek fogyasztása, pláne zsírral kombinálva a felelős a legtöbb civilizációs betegség, mint például a cukorbetegség vagy elhízás kialakulásáért. De gyakran javasolják a cukor elhagyását például a gombás hüvelyfertőzésben szenvedőknek is.

Ne akarj gyorsan lefogyni! 

Bár sok csodafogyókúra-receptről kiderült már, hogy fabatkát sem ér, de mi van, ha tényleg működik, és valóban rövid idő alatt jelentős súlytól sikerül megszabadulnunk? A hirtelen testtömegvesztés összezavarhatja a női hormonrendszert, amitől akár a hüvelyszárazság kellemetlen tünetei is kialakulhatnak.

A hirtelen testtömegvesztéstől akár a hüvelyszárazság kellemetlen tünetei is kialakulhatnakForrás: Shutterstock

A hüvelyszárazság gyakoribb, mint gondolnád, a nők egyötöde szenved tőle. A megfelelő táplálkozás mellett ma már számos terméket találhatunk arra, hogy a panaszainkat csökkentsük vagy megszabaduljunk tőlük. Ezek között hormonmentes, és nem csak pillanatnyi síkosító, hanem hámregeneráló, tartós hatású készítmény is hozzáférhető a patikában.

hüvelyfertőzéshormonháztartáscikatridina2019diétahüvelyszárazság