Sportos életmód 50 felett? Nem gond, de ezekre figyelj!

2015.04.11. 21:49

Soha életedben nem sportoltál, és azt gondolod, egy bizonyos kor után ebbe már nem illik vagy nem érdemes belekezdeni? Ezt felejtsd el, ehhez ugyanis soha nincs késő. Ha úgy döntesz, idén tavasszal belevágsz, íme, néhány tanács, amelyet érdemes figyelembe venned.  

A mozgás nem csak a pluszkilók elleni harc miatt fontos: a rendszeres edzéstől jókedvű, kiegyensúlyozott leszel, ráadásul a szívet és az érrendszert is karbantartja. Ha fiatalon még eszedbe nem jutott volna a futás, a gyaloglás vagy bármi egyéb olyan dolog, ahol egy lépést is kell tenned, most azonban beiktatnád az életedbe, akkor kezdd el már ma! A kor ugyanis nem kifogás, mindössze okosan és körültekintően kell megválasztani a mozgásformát.

Forrás: Thinkstock

Maga a sport remek hatással van a csontrendszerre, és ez egy bizonyos kor után már nagyon fontos – vallja Nagy Amarilla gerinctréner, aerobikoktató. „Nagyon sok minden miatt lényeges az, hogy 50 felett is rendszeres legyen az életünkben a mozgás. Nőknél például sokkal gyakoribb a csontritkulás, mint a férfiaknál, a sport pedig erre nagyszerű hatással van. De a magas vérnyomás is csökkenthető a sportos életmóddal. A csípőizmok erősítése is különösen fontos, főképp saját testsúllyal, később ugyanis egyre gyakoribbá válhat a combnyaktörés. Ha azonban a csípő erős, karban van tartva, akkor erre is kisebb az esély, illetve a regeneráció adott esetben gyorsabban megtörténik. A gerinc görbülete is fokozottabb 40 felett, így a helyes tartás elsajátítása, a hát erősítése is különösen fontos” – árulta el a Life.hu szakértője.

Erre figyelj!

Amarilla szerint nagyon fontos, hogy mielőtt valaki belevág az edzésbe, konzultáljon az orvosával. Csak akkor szabad belekezdeni, ha rendben van a vércukorszint, a pajzsmirigyműködés, és az ízületek, a csontrendszer állapota is megengedi.

Mozgásformák, amiket érdemes kipróbálni

Amarilla szerint nem kell feleslegesen megterhelő sportot választani, az sokkal fontosabb, hogy edzés közben jól érezd magad, átmozgasd a testedet, és ha jólesik, később erősíthetsz is. Íme, néhány mozgásforma, amik tökéletesek erre a célra.

Nordic walking

Intenzív séta egy kis segítséggel – a nordic walking nem csak az idősebb korosztály körében népszerű. A tempós sétához kell még egy pár speciális bot, és indulhat is az edzés. Ez egy remek kardiómozgás, jót tesz az ízületeknek, az állóképességnek, a mozgáskoordinációnak. A megfelelő cipő azonban elengedhetetlen a sok gyaloglás miatt!

Forrás: Thinkstock

Úszás

A csontrendszernek hihetetlenül jót tesz a rendszeres úszás. A víz felhajtóereje révén megváltozik ugyanis az ízületekre ható terhelés, könnyebbé teszi a végtagrendszert, ezáltal könnyebb a mozgás. Arra azonban figyelni kell, hogy idősebb korban fokozódik a nyaki görbület, így a mellúszás helyett inkább a hátúszás javasolt. 

Jóga, gerinctorna

A gerinc erősítésére már fiatalkorunk óta nagy hangsúlyt kellene fordítanunk, a sok ülőmunka, a mozgásszegény életmód ugyanis évekkel később erőteljesen érezteti a hatását. Gyakorlatilag a jóga minden létező fajtája kiváló gerincedzésre, de a többi ízület, izom átmozgatására is. De a gerinctréning is remek választás – Amarilla korábban ITT mesélt arról, miért is hasznos ez az edzéstípus. 

Személyi edzés

Az edzőteremben is érdemes próbálkozni, ám először nem árt néhány órát személyi edzővel tornázni. Ő ugyanis figyelembe veszi az esetleges problémákat. „Egy szakember látja a határokat, szem előtt tartja az olyan dolgokat, mint például a pajzsmirigyproblémák vallja Amarilla. Az edzőteremben a gépek mellett számtalan szabad súlyos gyakorlatot is végezhetsz, amelyek nagyon szépen formálnak és erősítenek is. 

Zumba, táncos edzések

Hiba azt hinni, hogy a dinamikus, táncos mozgásokkal nem érdemes 50 felett próbálkozni. Ha valaki ismeri a saját határait, és rendben a vérnyomása, emellett vágyik valami olyan mozgásformára, amelynél garantált a jókedv, a koreográfia megtanulása pedig kicsit elvonja a figyelmet a mindennapi problémákról, akkor érdemes beiktatni a zumbázást. „Nálunk van egy úgynevezett zumba gold óra, ahol épp ezt a korosztályt célozzuk meg. Sokan járnak, mert élvezik a jó hangulatot, a táncot, miközben a kalóriák is égnek” – meséli Amarilla.

A kor csak egy szám, sosem késő elkezdeni mozogni! Ha kíváncsi vagy arra, mi az a seniortorna, és milyen más lehetőségek vannak még mozgásra idősebb korban, nézd a Lifenetwork műsorán az Ez Zsír! életmódmagazint!

 

testmozgásedzéséletmódváltás