A fájdalom arcai

Hol tűnhet fel testünkben a fájdalom, és mikor mit tehetünk ellene?

Fejfájás - Lüktet, hasít, tompán fáj

A különböző fejfájástípusok és azok kísérő tünetei, mint a hányinger, szédülés vagy a fáradtság sok ember életét megnehezítik. Gyakran valamilyen betegség vagy állapot tüneteként érzékeljük a hasogató, lüktető fejfájást. Például ha a túlzásba visszük az alkoholfogyasztást, vagy influenzások vagyunk. Ilyenkor szekunder fejfájásokról beszélünk, vagyis ismerjük a fájdalom okát, tudjuk, hogy néhány óra, esetleg nap után megszűnik, és hasznos lehet a fájdalomcsillapító gyógyszerek alkalmazása is.

Ha a fejfájás nem kísérő tünet, és hosszan fennálló, tartós állapotot jelent, akkor mindenképpen szakorvost kell felkeresni.

Milyen vizsgálatokkal deríthető ki, hogy honnan ered a fejfájás?

- Az MRI egy esetleges agydaganatot fedhet fel.
- A vérvizsgálat olyan fertőzések kimutatásában lehet segítségére a szakorvosnak, melyek szintén okozhatnak fejfájást.

A víz a kulcs?

Szervezetünk egészséges működéséhez elengedhetetlen, hogy naponta legalább 2-2,5 liter folyadékot vigyünk be. Ennek elmulasztása valóban kiválthatja a fejfájást.

Migrén és tenziós fejfájás

A visszatérő, hosszantartó fejfájást általában a migrén, vagy a tenziós fejfájás okozza. Ezeket azonban a fenti vizsgálatok nem mutatják ki, a diagnózis neurológiai vizsgálaton alapul. A migrént és a tenziós fejfájást egyébként a primer fejfájások közé soroljuk, hiszen nincsen fizikai oka.

Harmincas éveinkben sokkal gyakrabban törnek ránk a migrénes rohamok, míg 45 éves korunk után ezeknek a száma csökken. A migrén jellegzetes tünetei a visszatérő fejfájás, a rossz közérzet, a fény- és hangérzékenység. A fájdalom azonban nem korlátozódik egy területre. Előfordulhat, hogy a tarkónknál, a homlokunknál és a halántékunknál is érezzük a fájdalmat.

A tenziós fejfájás súlyossága és időtartalma minden embernél eltérő lehet. A tompa fájdalmat viszont könnyebb enyhíteni a recept nélküli fájdalomcsillapítókkal. Amikor a migrén görcsös fejfájása kínoz minket, akkor sokat segít, ha az ágyban maradunk, és pihenünk. De ha a tenziós fejfájás próbálja elszúrni a napunkat, akkor ajánlott a friss levegőre menni, és egy kis mozgás sem árt.

Sokszor azonban nem tudjuk eldönteni, hogy mégis miért lüktet a fejünk. Fronthatás, migrén, a monitor előtti görnyedés... Bár a szakorvos elrendeli az alapos kivizsgálást (szemészet, fül-orr-gégészet, neurológia…) segítségére lehet, ha feljegyezést készítünk a visszatérő tünetekről. Így könnyebben megállapítható a fájdalmat kiváltó ok.

A halmozott rohamok

Az úgynevezett cluster fejfájások is a primer csoportba tartozik. Ilyenkor halmozott rohamokat észlel magán a beteg. Az erősen dohányzó férfiak a leginkább veszélyeztetettek.

Menstruációs fájdalom
Meg kell tanulnod ellazulni

Szinte minden nő ismeri a menstruáció alatt fellépő fájdalmat. Amikor a legkisebb fizikai feladat is fájdalommal jár, és összekuporodva fekszünk a kanapén. A görcsök hátterében általában a prosztaglandin nevű vegyület áll. Ennek hatására a méhizomzat összehúzódik, hozzájárulva ezzel a méhnyálkahártya leválásához. Fontos tudnunk, hogy normál esetben ez a vegyület nem okoz fájdalmas görcsöket, viszont ha a szintje magasabb a kelleténél, akkor igen!

Próbálj meg lazítani!

A meleg jólesik, ha jelentkeznek a görcsök. A hő hatására az erek kitágulnak, és elernyednek az izmok. Bár ilyenkor természetes reakciónk, hogy összekuporodunk, fontos, hogy el tudjunk lazulni.

Enyhe és közepesen erős, fájdalmas görcsök esetén a mozgás, a korábban említett meleg takarók, a relaxáció, sok folyadék fogyasztása, a recept nélkül kapható görcsoldók és fájdalomcsillapítók is segíthetnek. Azonban ha ennél erősebb fájdalmat tapasztalunk, akkor már olyan gyulladásgátlók szedését ajánlják, amik gátolják a korábban említett prosztaglandin képződését. A legsúlyosabb görcsös panaszok esetében gyakran fogamzásgátló szedése a megoldás. Ezek a termékek gátolják a peteérést, és csökkentik a méhnyálkahártya vastagságát. Így kevesebb prosztaglandin termelődik. A mozgás, például az intimtorna azonban itt is segíthet.

Hiába teszünk meg mindent, néha azzal találkozunk, hogy a fentebb felsoroltak hatására sem szűnik meg a fájdalmas menstruáció. Ilyenkor szervi betegség húzódhat a háttérben. Ilyen például az endometriózis és a kismedencei gyulladás is. Ha pedig nyomást érzünk az alhasunkban, a menstruációnkat erős, nem múló görcsök kísérik, a vér pedig gyakran alvadt darabokban távozik, akkor miómáról lehet szó.

Hátfájás

Ha nem sérülés okozza a hátfájást, úgy a hátterében a kényszertartás, az ülőmunka a ludas. Amikor az izomerő kiegyensúlyozatlansága miatt nem tudjuk teljesen kihúzni magunkat, a kényszertartások túlterhelik a gerincünket, és a kezdeti hátfájás tartóssá válik. Azonban a feszültség és a stressz is gyakran járhat a hát, a váll- és a nyaktáji izmok merevségével. A porcok, csontok és ízületek gyulladásai szintén okozhatnak fájdalmat a hátban, ahogyan különböző belső szerveink megbetegedése is. Nőknél például a húgyúti fertőzések kisugározhatnak a gerinc alsóbb részébe.

Fáj a hátad? Ez a sport neked való!

Az úszás és a vízi torna a hátbetegek mozgásformája. A hátizmok, a gerincünket tartó mélyizmok fejlődnek a leghatékonyabban az úszás alatt, ezért kifejezetten ajánlják ezt a sportot.

Mikortól krónikus a hátfájás?

Ha éveken keresztül napi 8-10 órát ülünk, akkor lelassul a vérkeringésünk, és krónikus hátfájás alakulhat ki. Ilyenkor a panaszok a kezdeti erős fájdalom után enyhülnek ugyan, ám a tompább, enyhébb fájdalom akár évekig is jelen van az életünkben. Ez a sokak számára ismerős érzés az egyik leggyakoribb ok, amivel felkeresik a szakorvosokat. A krónikus hátfájáshoz vezet, ha későn kérjük a szakember segítségét, ha sokáig rossz testtartásban ülünk, és a nem megfelelő munkahelyi körülmények is. Az évekig tartó hátfájásoknál kialakulnak krónikus kopások és porckorong-károsodások is.

Ülőmunka? Van megoldás!

Ha ülőmunkát végzünk, érdemes betartani néhány szabályt! Mindig üljünk úgy, hogy a combunk párhuzamos legyen a talajjal. Ne görnyedjünk a széken, a monitor közepe szemmagasságban legyen.

Gyakran azt érezzük, hogy a visszatérő hátfájás nyugalmi állapotban vagy lefekvéskor jelentkezik. Ilyenkor sokunkban kialakulhat egyfajta szorongás. Ez a fájdalom és a nyugtalanság pedig kialvatlansághoz, kimerültséghez vezet. Bármilyen jelentkező hátfájás esetén (már a kezdeti szakaszban) fel kell keresni egy szakorvost. A kezelések során hatásosak lehetnek a fájdalomcsillapítók, a gyulladáscsökkentők, a lökéshullám-terápia és így tovább. Azonban a rendszeres mozgás is elengedhetetlen a gyógyuláshoz.