Pesti mesék: Mátyás királyról kapta a nevét ez az előkelő városrész

Magyarország,
Budapest XVI.
Mátyásföld, Diósy Lajos utca 22-24., a II. Rákóczi Ferenc Katonai Középiskola épülete.
Fortepan/UVATERV -
Pesti mesék Mátyásföld történelem Budapest
Apácarend birtokolta, sokáig Cinkotához tartozott, egy korabeli ingatlanfejlesztési biznisz keretében született meg, és itt volt Magyarország első állandó forgalmú repülőtere is. Mátyásföld nevének és történetének nyomába eredtünk.

A mai Mátyásföld környéke egészen a 19. század végéig vadászterületként szolgáló erdőség volt, a szélén mezőkkel és szántóföldekkel, Cinkota község mellett. 1259-ben Cinkota falu több egyéb birtokkal együtt a nyulak-szigeti apácák birtokába került IV. Béla király adományaként, akinek Margit nevű lánya szintén a rend tagja volt – a későbbi Szent Margitból lett aztán a Nyulak-szigetének névadója. Ekkoriban még Bökényföldének nevezték a mai Mátyásföld területét, mivel korábban egy Bökény nevű ember birtoka volt, akinek nem született utóda, így a föld a korabeli jog szerint a koronára szállt, majd onnan ugyebár az apácákhoz. A gazdagon termő terület védelmét Mátyás király külön oklevélben erősítette meg a szerzetesrend számára.

Kunkel Imre nagy ötlete

A török idők után Cinkota és környéke hűbéri birtokként került a Beniczky családhoz, akik aztán évszázadokon át a környék földesurai lettek. Mátyásföld eredettörténetének legendája szerint az 1880-as években Beniczky Gábor vadászaton látta itt vendégül Kunkel Imrét (aki a családi birtokok gondozójaként és a Beniczky által alapított Fővárosi Központi Tejcsarnok igazgatójaként több szállal is kötődött a famíliához), neki pedig annyira megtetszett a környék, hogy megszületett a fejében az ÖTLET. Annyi bizonyos, hogy valóban Kunkel Imre kezdeményezte Mátyásföld létrejöttét, jól felismerve egy ingatlanfejlesztési lehetőséget az akkoriban már tervben lévő cinkotai HÉV vonala mellett.

Kunkel Imre 1887-ben megalapította a Mátyásföldi Nyaralótulajdonosok Egyesületét, amibe lényegében befektetőket gyűjtött össze a leendő üdülőtelep létrehozásához. Az egyesület tagjai lettek grófok, országgyűlési képviselők, földbirtokosok, ügyvédek, gyógyszerészek, orvosok, építészek, nemzeti színházi tagok, vagyis a korabeli elitből verbuválódott. Beniczkyéktől 65 krajcár/négyszögöl áron vásároltak meg 75 holdnyi területet, amin rögtön meg is indult az építkezés. Mátyásföld arculatának megteremtésében nagy szerepet vállalt az egyesületi tag Paulheim József építész, és már a nyaralótelep alapszabálya is sok mindent meghatározott: villaszerű épületeket várt el, és tilos volt kocsmát, boltot, mészárszéket, ipartelepet nyitni, sőt haszonállatot tartani is.

A névadás története

Az üdülőövezetet Mátyás királyról nevezték el, de vélhetően nem a már említett oklevél miatt. Valószínűbbnek tűnik, hogy egyszerűen egy jól hangzó történelmi nevet kerestek, ráadásul ekkoriban még egyetlen település sem viselte Magyarországon a nevezetes király nevét, így az elsőség is Mátyásföldé lehetett. Befolyásolhatta még a névadást a cinkotai nagyicce legendája is, amit a legtöbben egy Mátyás királlyal kapcsolatos népmeséből ismerhetnek, noha több változatban is fennmaradt. A történet szerint a cinkotai kántor olyan ügyesen felel a bölcs király három kérdésére, hogy jutalmat kap cserébe. Ő viszont nem hatalmat, vagy pozíciót szeretne, hanem hogy az icce, vagyis a korabeli italmértékegység Cinkotán legyen nagyobb. Így született meg a legenda szerint a cinkotai nagyicce, ami nyolc helyett kilenc deci bort tartalmazott.

Repülőtér, repülőggyár

Mátyásföld a 20. század elején bővült ki a HÉV másik oldalára eső területtel, ahol már nem annyira az előkelő réteg, mint inkább a középosztálybeli polgárok, iparosok építkeztek, és már nem csak üdülési céllal. Így született meg Új-Mátyásföld, amitől a régi részt pedig Ómátyásföld néven kezdték el emlegetni. Az 1910-es években Mátyásföld mellett jött létre Magyarország első állandó forgalmú repülőtere, ami mellé repülőgépgyár is épült. Mátyásföld egészen 1933-ig hivatalosan Cinkotához tartozott, ekkor viszont önálló nagyközséggé vált.

Magyarország,
Budapest XVI.,
Mátyásföldi repülőtér
Chamberlin és Levine óceánrepülők Wright-Bellanca típusú repülőgépe. 
1927
Mátyásföldi repülőtér
Forrás: Fortepan/Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár / Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Képcsarnok gyűjteménye

De nem sokáig maradt az, hiszen 1950-ben létrejött Nagy-Budapest, amibe Cinkota mellett Mátyásföld is beolvadt. Ekkoriban már itt működött az Uhri testvérek által alapított gépgyártó üzem, ami a második világháború idején főként repülőgépeket készített a hadseregnek, később viszont a buszgyártás lett a fő profilja, belőle nőtt ki az Ikarus állami vállalat. Mátyásföld arculatát 1956 után a szovjet tisztek számára az Erzsébet-ligetbe épített négyemeletes blokkházak, majd az 1970-es évek lakótelepépítése is formálta, de az egykori előkelő üdülőtelep villái a mai napig meghatározzák a hangulatát.

Pesti mesék című cikksorozatunk korábban megjelent részeit itt olvashatod. 

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.